کد مطلب:1479 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:273

وقت نماز مغرب و عشا


743- احتیاط واجب آن است كه قبل از این كه سرخی طرف مشرق - كه بعد از غروب آفتاب پیدا می شود - از بالای سر انسان بگذرد انسان نماز مغرب را بجا نیاورد.



744- وقت نماز مغرب و عشا برای شخص مختار تا نیمه شب امتداد دارد , و اما برای شخص مضطر - كه یا از روی فـرامـوشـی یـا بـه سبب خواب یا حیض و مانند اینها نماز را پیش از نیمه شب نخوانده - وقت نماز مـغـرب و عـشا تا طلوع فجر ادامه دارد , ولی در هر صورت در حال التفات ترتیب بین آن دو معتبر است , یعنی نماز عشا در صورتی كه با التفات , قبل از نماز مغرب خوانده شود باطل است مگر این كه از وقت بیش از مقدار اداء نماز عشا نمانده باشد , كه در این صورت لازم است نماز عشا را قبل از نماز مغرب بخواند.



745- اگر كسی اشتباها نماز عشا را پیش از نماز مغرب بخواند , و بعد از نماز ملتفت شود , نمازش صحیح است , و باید نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد.



746- اگر پیش از خواندن نماز مغرب , سهوا مشغول نماز عشا شود , و در بین نماز بفهمد كه اشتباه كرده , چنانچه به ركوع ركعت چهارم نرفته است , باید نیت را به نماز مغرب برگرداند , و نماز را تمام كند و بعد نـمـاز عـشـا را بخواند , و اگر به ركوع ركعت چهارم رفته است می تواند نماز عشا را تمام كرده و بعد نماز مغرب را بجا آورد.



747- آخر وقت نماز عشا برای شخص مختار - همچنان كه گذشت - نصف شب است .



و شب از اول غروب است تا طلوع فجر.



748- اگـر از روی اخـتیار نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح بدون این كه نیت ادا و قضا كند آن نماز را بجا آورد.